Diensten
Iedere woningcorporatie heeft een eigen DNA, maar de uitdagingen waar zij voor komen te staan komen veelal overeen. Wij bieden met onze opgedane kennis uit praktijkervaring hulp waarmee deze uitdagingen sneller getackeld worden.
Een schat aan ervaring
ITwoon is gespecialiseerd in het oplossen van informatiseringsvraagstukken. Onze ervaren applicatieconsultants adviseren en ondersteunen woningcorporaties in Oost-Nederland op allerlei gebieden. Wij doen alles voor een zorgeloze ICT omgeving. Van inrichting en beheer tot opleiding en advies. Zo zorgen we er samen voor dat jullie je zonder belemmeringen en met een gerust hart op jullie klanten kunnen focussen.
SAMENWERKING
EFFICIËNTIE
KENNISDELING
TRANSPARANTIE
BEGELEIDING VAN PENTESTEN EN SECURITY TEST
Na een aantal grote beveiligingsincidenten die afgelopen periode in het nieuws waren, zoals de hack voor losgeld bij de Universiteit van Maastricht en het Citrix beveiligingslek waardoor thuiswerken niet meer veilig was, vraagt menig corporatie zich af hoe het met de beveiliging van hun omgeving gesteld is. Vragen als: “Kan een kwaadwillende zich toegang verschaffen tot onze data?” en “Kan een hack om losgeld ook ons overkomen?” zijn zeer actueel. Ook vanuit de accountant krijgen corporaties de vraag gesteld welke risico’s zij op dit gebied lopen. Een manier om daar achter te komen is door dit door een onafhankelijke derde partij te laten testen. ITwoon doet regelmatig namens de corporaties de projectleiding van dergelijke trajecten zodat de corporatie de handen vrij heeft voor andere zaken.
ITwoon heeft een samenwerking met Northwave Security. Hiermee kunnen corporaties tegen een gereduceerd tarief een penetratietest, maar ook andere soorten security testen zoals een vulnerabilitytest of een ‘Red Team‘ actie laten uitvoeren. Na zo’n veiligheidstest levert Northwave een adviesrapport op waarin is aangegeven welke risico’s de corporatie loopt en geeft advies over hoe dit opgelost kan worden. Dit rapport wordt na afloop met de corporatie en de systeem/pakket leverancier besproken en toegelicht. ITwoon kan dit traject van begin tot eind begeleiden. Zo zorgen we ook voor de vertaling van de adviezen uit het rapport naar het daadwerkelijk wegnemen van de gevonden veiligheidsrisico’s.
In afstemming met de opdrachtgever van de corporatie zorgt de projectleider van ITwoon vaak voor de volgende zaken:
- Sturen van het project op tijd, geld en kwaliteit;
- Helder krijgen van de opdracht voor de testende partij;
- Verzamelen en aanleveren van de juiste technische gegevens voor het uitvoeren van de test;
- Toelichting van de resultaten aan het MT;
- Prioriteren en afstemmen van de vervolgacties uit de test.
Testcoördinatie
Testen: iets waar iedere corporatie mee te maken krijgt. Er wordt een nieuwe applicatie in gebruik genomen of de huidige applicatie moet worden ge-update voor nieuwe functionaliteiten of het behoud van ondersteuning. Vooral als dit gaat om je primaire systeem is dit toch altijd weer spannend. Blijft alles naar behoren werken? Worden alle koppelingen nog wel goed herkend? Wanneer de werkzaamheden stil komen te liggen door een bug in het systeem is dat een dure grap. Daarom is het belangrijk om de update eerst goed door te testen alvorens er mee live te gaan. Vanuit ITwoon hebben we veel ervaring met het coördineren van het testtraject. Wij maken hierbij gebruik van TestMonitor.
Door op deze wijze te testen wordt het testwerk gemakkelijk verdeelt over verschillende medewerkers. Iedereen test zijn eigen onderdeel en weet precies wat er gedaan moet worden. Alle resultaten zijn duidelijk en op één plek vastgelegd. Ze kunnen ook direct worden opgepakt door de behandelaar. Zo kan de snelheid behouden worden en zijn er geen discussies over wat er is getest. Na het testtraject kan er met zekerheid een GO gegeven worden op in gebruik name van de nieuwe versie.
De corporatie helpdesk
Waar kunnen medewerkers terecht als er een storing is, of iets niet werkt? Gaan ze naar hun leidinggevende, een collega, of de betreffende leverancier? De juiste persoon vinden is soms nogal een zoektocht. Misschien is er een beheerder waar men altijd wel terecht kan, maar die eigenlijk overloopt van alle vragen. Of ontbreekt het overzicht van veel gestelde vragen, of eerder afgeschoten wensen. Zo’n overzicht zou die beheerder waarschijnlijk veel tijd schelen. Maar misschien ontbreekt het hem aan tijd om ook nog administratie bij te houden. En wat als deze persoon wegvalt, is alle kennis dan verdwenen?
De kans is groot dat het antwoord ja is op één of meerdere van deze vragen. En dat is niet zo gek. Maar het is niet nodig. De corporatiehelpdesk is een aanspreekpunt met een schat aan ervaring vanuit verschillende corporaties. Één enkel punt, waar medewerkers terecht kunnen met al hun problemen, vragen en wensen. Hiermee worden alle zorgen omtrent IT gerelateerde vragen uit handen genomen. Medewerkers worden via mail, telefoon, TOPdesk en face-to-face te woord gestaan en kunnen langer lopende wensen altijd checken op status. Meldingen kunnen 24/7 worden gedaan en alles wordt duidelijk geregistreerd en vastgelegd.
Informatie management
Woningcorporaties zijn voor het uitvoeren van de bedrijfsprocessen sterk afhankelijk van een goede IT-omgeving. Maar niet altijd is er ruimte voor een volledige IT-afdeling. De persoon die verantwoordelijk is gemaakt voor het IT management doet dit vaak naast zijn oorspronkelijke werkzaamheden. IT is niet het primaire vakgebied van corporatiemedewerkers en de regie op IT is meestal geen fulltime job. Het is daarom begrijpelijk dat hiervoor niet alle kennis en kunde in huis is.
Maar in een steeds verder digitaliserende wereld zijn de gevolgen van het stilvallen van de IT niet acceptabel. Ook als een externe leverancier of applicatie niet voldoet aan de verwachtingen of niet doet wat is afgesproken, is er een duidelijk gebrek aan kennis en dus aan het specialisme van een IT manager.
Met strakke regie op de eigen IT-omgeving kunnen systemen optimaal worden benut en risico’s tot een minimum beperkt. ITwoon is een externe regie partner die op strategisch niveau meedenkt en kan adviseren over IT oplossingen. Door goede contacten met verschillende leveranciers en een brede kennis van de nieuwste technologieën kunnen de lasten uit handen worden genomen en kan de corporatie focussen op de functionele wensen. Als IT partner zorgen wij voor een stabiele en actuele omgeving die naar volle potentie gebruikt kan worden, zonder dat dit een vaste kostenpost hoeft te zijn. Hiermee worden de rollen informatiemanager, contractmanager en servicemanager in één keer vervuld en wordt de reguliere bedrijfsvoering ondersteund door lastige ICT zaken uit handen te nemen.
Thuis in IT én woning corporaties
Wij zetten onszelf in voor woningcorporaties, zodat I&A bijdraagt aan de dienstverlening en geen zwart gat, kostenpost of achterstallig onderhoud is. Heb je ook al een kijkje genomen bij onze cases? Hierin vertellen we graag wat meer over met wat voor vraagstukken en werkzaamheden wij ons bezig houden.
Onze helpdesk ondersteund jouw medewerkers bij technische en functionele vragen. Storingen worden direct opgepakt en alles wat wordt gemeld wordt goed geregistreerd. Wensen worden uitgevraagd. Onze Consultants geven graag advies over verbeteringen en vernieuwingen in applicaties. We denken mee over hoe jullie processen zo soepel mogelijk kunnen verlopen. Is er behoefte aan een bevlogen en proactieve projectleider om jullie wensen om te zetten in werkelijkheid? Wij staan voor jullie klaar! Onze netwerk- en systeembeheerders zorgen voor een snelle, veilige en goed functionerende IT omgeving.
Nog veel meer
We doen nog veel meer! Alleen werken we te hard om dat hier allemaal te beschrijven… Ben je benieuwd wat we dan allemaal nog meer voor je kunnen betekenen? Neem gerust een keer contact met ons op. Of met één van onze klanten natuurlijk, ook zij vertellen graag over onze samenwerking.